Er zijn 3 behandelingsmethodieken en dat zijn:
* Contact therapie
* TEACHH-programma
*Son Rise-programma
Hieronder werken we ze allemaal voor je uit!
Contacttherapie
De zogenaamde contacttherapie start met het rationele aspect. Bij deze behandeling krijgt elk kind een vaste begeleider. Deze persoon 'oefent' minimaal driemaal daags met het kind. Dit oefenen bestaat uit het gedurende enkele minuten tot een half uur stimuleren van de nabijheids- zintuigen om te komen tot (lichamelijk) contact. Het aanbod word nauwkeurig afgestemd op het kind. Het stimuleren gebeurd zeer gestructureerd: Op steeds dezelfde tijd, dezelfde plaats en door dezelfde persoon. Eventueel probeert de begeleider door het overnemen (spiegelen) van steriotype gedragingen in contact te komen met het kind. Na deze 'tast'-simulatie volgt het stimuleren van de communicatie via de vertezintuigen (horen en zien). Uiteindelijk volgt eventueel het aanleren van schoolse vaardigheden.
Andere behandelingsvormen van de contacttherapie richten zich in eerste instantie op het aanleren van aangepast gedrag en het afleren van ongewenst, negatief gedrag.
TEACHH-programma
Teacch staat voor Treatment and Eucaducation of Autistic and Communication Handicapped Children. Het is momenteel de meest toegepaste methode.. Het doel van deze methode is dat kinderen een optimale zelfstandigheid verwerven. Op basis van de uitgebreide diagnostiek word in nauwe samenwerking met ouders een behandelingsplan voor het kind opgesteld. In eerste instantie richt men zich op communicatietraining. Meestal word deze snel aangevuld met sociale- vaardigheidstraining en het trainen van arbeidsmatige handelingen. De programma's bevatten een maximale structuur.
Bij het TEACCH-programma werkt men met vaste schema's, visuele verwijzers en pictogrammen. Ook word er structuur aangebracht in tijd, in ruimte, in activiteiten en in aanpak. Men heeft dit op de volgende manier geconcretiseerd.
Structuur:
1. In de tijd:
- Elke dag hetzelfde doen op hetzelfde tijdstip
- Werken met picto-agenda, picto horloge
- Werken met een planbord met foto's, picto's
- Werken met concrete voorwerpen als verwijzers naar activiteiten of gebeurtenissen
2. In ruimte:
- Eigen kamer, eigen plek aan tafel en, eigen plek in de klas
- Spullen, voorwerpen op een vaste plek
- Afbakenen van de plek
- afschermen van de prikkels
3. In activiteiten:
- Opdracht met begin en einde
- Een opdracht tegelijk
- Vaste volgorde in opdrachten
- Duidelijke taak of opdracht
- Activiteiten starten en eindigen met een bepaald ritueel
4. In aanpak
- Duidelijke, accepterende houding
- Duidelijke communicatie
- Duidelijke regels en afspraken
- Voorspelbaar
- Geduldig, rustig
- Consequent belonen
Son Rise-programma
Het Son Rise-programma is gebaseerd op vier principes:
1. Ouders zijn de beste hulpverleners
2. Niet oordelen over het kind
3. Kind is zelf de leraar
4. Liefde zonder medelijden
Uitleg over de principes:
1. Ouders zijn de expert op het gebied van hun eigen kind. Zij zijn de beste hulpverleners die een kind kan hebben. Het feit dat ze misschien geen opleiding hebben is niet belangrijk. Ouders zijn de enigen die zich levenslang en onvoorwaardelijk aan hun kind weiden.
2. Ouders oordelen niet over hun kind, zij moeten hun kind accepteren zoals het is. Dat is essentieel als ze met hun kind willen werken, want anders gaat er teveel energie verloren. De ouders mogen het kind nooit als een vloek of ramp zien, en dat is soms heel moeilijk. Sommige ouders geven toe dat ze niet naar hun kind kunnen kijken zonder droevig of bang te zijn, en dat moet juist vermeden worden.
3. Het kind is zelf de leraar. De motivatie van het kind is onze deur naar zijn wereld. Wij kunnen kinderen niet dwingen op te veranderen tegen hun wil. Het kind toont zelf hoe we het bereiken, we moeten gewoon zijn interesses volgen. Pas als er contact is kan er iets veranderen.
4. De liefde moet zonder medelijden zijn.
Maak jouw eigen website met JouwWeb