1. Klassiek autisme!
Kenmerken
0-2 jaar.
-
Je kind neemt het liefst 2 dezelfde objecten mee.1 In iedere hand met gelijke vorm en of kleur.
-
Je kind reageert slecht op het aanroepen van de naam
-
Je kind lacht niet of nauwelijks naar jou als ouder
-
Je kind gebruikt de hand van een volwassene door die op een object te leggen wat hij of zij bijvoorbeeld open wil hebben.
-
Je kind is weinig tot niet geïnteresseerd in anderen
-
Het taalgebruik van je kind blijft achter bij dat van leeftijdsgenootjes. Een kind van een maand of 18 heeft een vocabulaire van tien woorden
-
Je kind gebruikt bepaalde woorden niet meer welke ze voorheen wel sprak
-
Je kind gebruikt geen gebaren en wijst niet aan wat ze wil hebben
-
Je kind speelt niet met het speelgoed zoals het is bedoeld maar meer met specifieke onderdelen van dat speelgoed bijvoorbeeld een rij autootjes die hij of zij eerder gemaakt heeft.
-
Je kind begrijpt gebaren van anderen niet . (Aanwijzen , ssst gebaar)
-
Je kind speelt geen fantasiespelletjes, ze gebruikt geen verbeelding
-
Je kind speelt niet met het speelgoed zoals het is bedoeld maar meer met specifieke onderdelen van dat speelgoed bijvoorbeeld een rij autootjes die hij of zij eerder gemaakt heeft.
-
Je kind maakt opvallend ongebruikelijke bewegingen zoals handgebaren (fladderen)
-
Je kind is erg in zich of haarzelf gekeerd en zit vaak helemaal in zijn of haar eigen wereldje
-
Je kind maakt slecht oogcontact met je
3 – 5 jaar
-
Je kind maakt slecht oogcontact
-
Je kind toont weinig tot geen interesse in anderen
-
Je kind speelt het liefst alleen en liever niet met andere kinderen
-
Je kind reageert vreemd op de emoties van anderen zoals bijvoorbeeld het lachen om verdriet van iemand anders.
-
Je kind is erg gevoelig voor bepaalde sensorische (zintuigelijke) indrukken. Bijvoorbeeld voor geluiden, geuren (ruikt bovenmatig veel aan eten voordat het wordt genuttigd), of het aanraken van bepaalde kledingstof (wrijft vaak en lang over een broek, jas of knuffel of kan zelfs van slag raken van een bepaalde stof) .
-
Je kind maakt opvallend ongebruikelijke bewegingen zoals handgebaren (fladderen) of min of meer mechanische bewegingen zoals op en neer wippen.
-
Houdt erg vast aan vaste patronen. Eerst bepaalde handelingen verrichten voordat ze ergens aan begint.
-
Houdt erg vast aan vaste opstellingen van bijvoorbeeld meubels of speelgoed en kan erg uit zijn of haar doen raken als er iets aan veranderd
-
Houdt er niet van om met andere kinderen in een groep spelletjes te spelen.
-
Je kind heeft geen animo om spelletjes te spelen waar een bepaalde mate van verbeelding aan te pas komt. Kan van slag raken van het spel van andere kinderen waar wel verbeelding of fantasie in voorkomt.
-
Je kind wordt in beslag genomen door bepaalde opstellingen of bewegingen. Legt bijvoorbeeld telkens alle potloden naast elkaar neer. of maakt een rij van knikkers.
-
Je kind kan in beslag worden genomen door een bepaald stuk speelgoed waar hij of zij zich dan dagen en uren achter elkaar mee kan vermaken.
-
Je kind heeft voor zijn of haar leeftijd een vreemde voorkeur voor voorwerpen zoals bijvoorbeeld verkeersborden of verkeerslichten.
6 – 11 jaar
-
Ontbreken van het maken van oogcontact naar anderen
-
Je kind speelt niet of nauwelijks met andere kinderen
-
Je kind heeft geen leeftijdsgenootjes als vriendjes of vriendinnetjes
-
Je kind maakt niet of bijna geen gebaren zoals bijvoorbeeld uitzwaaien
-
Je kind heeft veel moeite met gezamelijke aktiviteiten
-
Je kind maakt opvallend ongebruikelijke bewegingen zoals handgebaren (fladderen) of min of meer mechanische bewegingen zoals op en neer wippen wat erger wordt wanneer hij of zij van slag is.
-
Je kind wordt helemaal in beslag genomen door een bepaald onderwerp (preoccupatie) waarbij alle details of wetenswaardigheden over dat onderwerp van buiten worden geleerd.
-
Je kind kan zich niet in een ander verplaatsen. Daardoor lijkt het bijvoorbeeld alsof ze een monoloog aan het voeren is als ze met je praat.
-
Je kind is niet geïnteresseerd in anderen
-
Je kind praat met een monotoon stemgeluid of met een vreemd accent
-
Je kind speelt soms weken achter elkaar met dezelfde voorwerpen/speelgoed
12 – 17 jaar
-
Maakt geen goed oogcontact naar anderen
-
Er valt weinig emotie van het gezicht van je kind af te lezen
-
Heeft weinig tot geen vrienden, heeft moeite met het in standhouden van een vriendschapsrelatie
-
Neemt alles wat gezegd wordt heel letterlijk, kan figuurlijk taalgebruik vaak niet plaatsen
-
Laat sociaal ongewenst gedrag zien
-
Houdt erg vast aan vaste patronen en kan erg van slagen raken als deze worden verstoord
-
Reageert vreemd in bepaalde sociale en emotionele situaties
-
Heeft weinig begrip voor en toont weinig interesse in anderen
Beperkingen in het dagelijkse leven
In het dagelijks leven zijn er veel dingen wat erg lastig kan zijn als je leeft met klassiek autisme. Je hebt erg veel chaos in je hoofd en snapt soms dingen niet begrijpen die andere mensen helemaal niet raar vinden om te begrijpen. Met autisme zie je vaak alle kleine details maar kun je moeilijk verbanden leggen.
Begeleiding(stips) voor jouw als groepsleider/begeleider

De meest belangrijke tips zijn vooral structuur en duidelijkheid bieden. Zoals sommige weten niet wat ze nou als eerste of laatste moeten doen in de ochtend om op tijd te komen bij bijvoorbeeld de dagbesteding. Hiervoor is het handig om een schema te maken wat hij het eerste moet doen met de tijden erbij. Ook kan je verschillende wekkers zetten op de telefoon, hoe laat hij bepaalde dingen moet doen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb